Amendement Fietstunnel N201 -- Aangenomen
Mede ingediend
A24-68 – Fietstunnel N201
Provinciale Staten van Utrecht in vergadering bijeen op 3 oktober 2024 ter bespreking van het SV Actualisatie Programma Toekomst N201, studiefase 3:
Constaterende dat:
• De fietstunnels, die in studiefase 2 nog wel aanwezig waren, wegens kostenversobering in studiefase 3 zijn weggelaten;
• Provinciale Staten in vergadering bijeen op 14 december 2022 de motie 117 Statenbreed heeft aangenomen, waarvan het dictum luidde ‘Te onderzoeken waar op het traject (nabij de Veenweg of het Waverveense Pad) een fietstunnel het meest kansrijk en effectief is en deze fietstunnel te implementeren in het plan.’
• Er op de kruispunten N201-Waverveense Pad en N201-Veenweg in de afgelopen jaren meerdere ernstige ongelukken hebben plaatsgevonden waar fietsers bij betrokken waren;
Overwegende dat:
• Partijen zich inzetten voor verkeersveiligheid en leefbaarheid voor voetgangers, fietsers, automobilisten en andere weggebruikers;
• Een goede infrastructuur bijdraagt aan doel en gebruik van de modaliteit fiets op de lange termijn;
• Ook de route richting de oversteek (de parallelweg) geschikt moet zijn voor fietsers;
• De door de provincie gewekte verwachtingen bij de omwonenden een beroep doen op het vertrouwensbeginsel, een van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur;
• De fietstunnel (variant 3e) bijdraagt aan verkeersveiligheid, leefbaarheid, doorstroming en bereikbaarheid, en inpassing mogelijk is;
Besluit:
Gevraagd besluit 2:
Vast te stellen dat de nu voorliggende variant Fietstunnel Veenweg-Mijdrecht N201 niet kosteneffectief is en daarmee niet te promoveren naar de voorbereidingsfase en geen aanvullend investeringskrediet ter grootte van € 13,04 miljoen (P85, excl. btw, prijspeil 2024) beschikbaar te stellen voor het project Fietstunnel Veenweg-Mijdrecht als onderdeel van investeringsproject 2.
Te wijzigen in:
De Fietstunnel Veenweg-Mijdrecht N201 (variant 3E) te promoveren naar de voorbereidingsfase en aanvullend investeringskrediet ter grootte van €13,04 miljoen (P85, excl. btw, prijspeil 2024) beschikbaar te stellen voor het project Fietstunnel Veenweg-Mijdrecht, als onderdeel van investeringsproject 2 Gestrekte bocht Mijdrecht, waarvoor financiering gevonden dient te worden uit de verhoging van het kapitaallastenplafond Wegen, en het college van Gedeputeerde Staten opdracht te geven dit te verwerken in de Kadernota.
Gerdien Bikker CDA
David Oude Wesselink GroenLinks
Kees van Vuuren BBB
Kees Vermaat SGP
Erwin Kamp D66
Ronnie Hossain VVD
Sjors Nagtegaal UtrechtNu!
Noortje Flink PvdA
Anjo Travaille PvdD
Henriëtte Rikkoert ChristenUnie
Anneloes Blekxtoon Volt
Mieke Hoek 50PLUS
Jan Breur SP
Frank van Breukelen Forum voor Democratie
Martine van der Velde PVV
Status
Aangenomen
Voor
CDA, PvdD, Utrecht NU!, BBB, Volt, FvD, 50PLUS, SGP, CU, GL, SP, PVV, PvdA, D66, VVD
Tegen
Lees onze andere moties
Bij geconstateerde ‘noodzakelijke bijsturing’ in voortgangsrapportages volgt altijd een statenvoorstel voor de bijsturing -- Aangenomen
Lees verderAmendement: Definitie duurzame energie conform Nationaal Programma Energie
Lees verder