Bijdrage De Utrechtse Klimaat­aanpak: Naar Netto Nul


3 oktober 2024

Terwijl deze week in Engeland de laatste kolencentrale is gesloten bespreken wij in PU een klimaataanpak met proces, monitoring en bewustwordingscampagnes. Maar we lezen eigenlijk niets over nieuwe maatregelen die CO2 emissies verminderen.

Als logo voor onze klimaataanpak, is gekozen voor een zeilboot in een ondergelopen land. Dat belooft weinig goeds!

De doelstelling is een vermindering van alle CO2 met 55% in 2030. Mobiliteit is de grootste bron van CO2 in bron provincie, ruim 40% lezen we in de klimaataanpak. De hoeveelheid C02 door mobiliteit is in de afgelopen 30 jaar alleen maar omhoog gegaan, met een klein dipje in corona tijd. Dat is zichtbaar in figuur 8 van de klimaataanpak. Ik heb in deze figuur ook even de doelstelling ingetekend, een bijna verticale lijn. Mijn vraag aan het college is daarom: Wat verwacht het college dan dat er plotseling gaat gebeuren in de komende 5 jaar dankzij het voorliggende plan waarin geen nieuwe maatregelen zijn voorgesteld, terwijl het collegeprogramma alle ruimte geeft aan autoverkeer?

Dit jaar heeft GS een kadernota met een investering van ruim 70 miljoen voor met name automobiliteit opgesteld. Dat betekent veel extra CO2 voor de aanleg van wegen en gebruik van auto’s. Hoe kan GS deze extra CO2 uitstoot matchen met de vandaag voorliggende CO2 reductie doelstellingen?

Oplossingen: Stoppen met biomassacentrales en mestvergisters, grootschalige isolatie van woningen, minder investeren in autoverkeer en meer in OV en fiets.

Voorzitter, wij hebben overwogen om amendementen en moties te maken om de klimaataanpak concreter te maken, maar daar is deze editie van de Utrechtse Klimaataanpak volgens de PvdD helaas nog niet aan toe.