Amendement commerciële helihavens
Amendement commerciële helihavens
Provinciale Staten van Utrecht in vergadering bijeen op 26 oktober 2009 ter behandeling van het statenvoorstel nummer 2009INT247771, inzake de Luchtvaartnota provincie Utrecht.
Besluiten in de Ontwerp-Luchtvaartnota provincie Utrecht (bijlage 3) toe te voegen:
Op pagina 21 onder afwegingskader leefomgevingskwaliteit:
- Bij het voorgenomen gebruik mogen geluidsgevoelige bestemmingen een maximale geluidbelasting ondervinden van 65 dB(A) Lmax in de avond (19.00 – 23.00 uur) en 70 dB(A) overdag beoordeeld tot/ vanaf kruishoogte.
Toelichting:
De Ontwerp-Luchtvaartnota bevatte bovenstaande eis in het afwegingskader leefomgevingskwaliteit op het moment dat deze de inspraak inging. Achteraf is deze eis uit de Luchtvaartnota verwijderd onder de vermelding dat er een uitgebreide afweging is gemaakt tussen het stellen van een grens die alleen op pieklawaai is gebaseerd of een afstandseis tot woningen. De beide eisen vullen elkaar echter aan. Verondersteld werd dat helikopters volledig verticaal opstijgen en dan op dusdanig grote hoogte verder vliegen dat er bijna geen hinder ervaren zal worden. Uit veiligheidsoverwegingen stijgen helikopters echter met een hellingshoek van een aantal graden waardoor zij vele kilometers af moeten leggen alvorens kruishoogte te bereiken. Al die tijd kunnen zij dus op kortere afstand dan 500 meter van de bebouwing vliegen. Bovendien is de minimale kruishoogte boven de bebouwde kom 300 meter en daarbuiten 150 meter. Met de 500 meter afstandseis wordt op grondniveau en vlak daarboven voldaan aan het uitgangspunt van de Wet Milieubeheer dat stelt dat voor piekgeluid een maximale belasting van 65 dB(A) Lmax in de avond (19.00 – 23.00 uur) en 70 dB(A) overdag aanvaardbaar is. Bij het landen en opstijgen (en afhankelijk van het type helikopter ook bij het overvliegen op 300 meter hoogte) zal echter niet voldaan worden aan dit uitgangspunt van de Wet Milieubeheer. Met andere woorden: de 500 meter eis is voldoende waarborg ter voorkoming van horizontale geluidsoverlast, maar niet voor de verticale geluidsoverlast. Alleen de eis ten aanzien van piekbelasting kan dit hiaat oplossen. Het ligt binnen de bevoegdheid van de provincie om in de luchthavenregeling en het luchthavenbesluit voor de helihaven de aan- en uitvliegroute te beïnvloeden door een lage piekbelasting vast te leggen op locaties direct grenzend aan de helihaven.
W.A. Bodewitz,
Partij voor de Dieren
Status
Verworpen
Voor
PvdA, SP, D66, PvdD
Tegen
CDA, VVD, CU, SGPLees onze andere moties
Amendement nieuwvestiging agrarische bedrijven
Lees verderMotie commerciële luchthavens
Lees verder