Vragen over het afsteken vuurwerk
Indiendatum: okt. 2008
Onderwerp: Schriftelijke vragen ex art. 47 van het RvO aan het
College van GS, gesteld door Wanda Bodewitz (Partij voor de Dieren)
en Jos Kloppenborg (GroenLinks) betreffende het afsteken van
vuurwerk
Toelichting
Tijdens de jaarwisseling en op
sommige evenementen worden grote hoeveelheden vuurwerk afgestoken.
Vuurwerk brengt zeer grote problemen met zich mee voor het milieu.
Het levert jaarlijks in Nederland zo’n 3 miljoen kilo afval aan
papier, hout en metaal op. Daarnaast veroorzaakt het vuurwerk veel
min of meer onzichtbare problemen.
De resten van vuurwerk,
waaronder fijnstof en zware metalen, komen terecht in water, lucht en
bodem. Volgens het RIVM komt jaarlijks bijvoorbeeld 11 ton koper
afkomstig van vuurwerk in het oppervlaktewater. Bovendien veroorzaakt
vuurwerk veel geluidsoverlast. De maximale wettelijke norm voor
vuurwerk is 153 dB. Ter vergelijking: de pijngrens van mensen ligt
bij ongeveer 120 dB. Vuurwerk leidt tot een enorme schadepost in de
vorm van zaakschade, branden en ongelukken.
In een recent
krantenartikel (1) wordt al als maatregel genoemd een eventuele
belasting op vuurwerk vanwege de vervuiling die het veroorzaakt
.
Hoe mooi vuurwerk voor veel mensen is, zo verschrikkelijk is
het voor veel dieren. Ze worden angstig en raken in de stress door de
harde knallen. Zo is er het afgelopen jaar van verschillende kanten
op gewezen dat het afsteken van vuurwerk bij de viering van
bevrijdingsdag in Park Transwijk in Utrecht gevolgen kan hebben voor
de broedvogels in het gebied.
Wij zijn van mening dat er meer
aandacht moet komen voor de negatieve gevolgen van het afsteken van
vuurwerk en roepen de provincie op hier iets aan te doen.
Naar
aanleiding van het voorgaande, stellen de fracties van de Partij voor
de Dieren en GroenLinks de volgende vragen:
1) Door het
afsteken van vuurwerk wordt eventuele aanwezige fauna in het gebied
verstoord en raken dieren gestresst. In artikel 2 van de Flora- en
Faunawet staat dat wanneer het vermoeden bestaat dat door handelen
nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden veroorzaakt, men
“verplicht is dergelijk handelen achterwege te laten voorzover
zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel alle maatregelen te
nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden gevergd teneinde die
gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen niet kunnen worden
voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of ongedaan te maken.”
Dit betekent dat wanneer een vergunning om vuurwerk af te steken (de
zogenaamde ontbrandingstoestemming) wordt afgegeven, men zeker moet
zijn dat er geen dieren worden verstoord. Die voorwaarde zouden wij
graag terugzien in het draaiboek vuurwerkevenementen. Bent u bereid
het draaiboek hierop aan te passen? Zo nee, waarom niet?
2)
Meer specifiek staat in het draaiboek vuurwerkevenementen van de
provincie Utrecht dat bij de aanvraag gekeken moet worden naar de
“aanwezigheid van dieren (koeien, paarden etc)”. Wij zien
‘dieren’ breder en willen graag een aanpassing van deze tekst
zodat naar alle dieren, die worden verstoord door vuurwerk en met
name naar mogelijke nesten van broedende vogels wordt gekeken. Bent u
bereid het begrip dieren in deze publicatie breder te trekken tot
alle dieren, die door het afsteken van vuurwerk kunnen worden
verstoord? Zo nee, waarom niet?
3) Op pagina 62 in het
draaiboek vuurwerkevenementen staat dat wanneer tijdens het afsteken
van het vuurwerk de gevarenzone door publiek wordt betreden, het
afsteekprogramma onverwijld dient te worden onderbroken totdat de
gevarenzone weer vrij is van publiek. Wij zouden graag zien dat in
deze tekst naast het woord publiek ook het woord ‘dieren’ wordt
opgenomen. Bent u bereid dit toe te voegen? Zo nee, waarom niet?
4)
De ministers van VROM en LNV stimuleren het geven van voorlichting
over vuurwerk aan de burgers. Hiertoe subsidiëren zij het Landelijk
Informatiecentrum Gezelschapsdieren om houders van honden en katten
voor te lichten om de hinder voor hun dieren zoveel mogelijk te
beperken. Dit vinden wij een goede vorm van voorlichting. Er
ontbreekt volgens ons echter het aspect van de gevolgen van het
afsteken van vuurwerk voor in het wild levende dieren en het milieu.
Graag zien wij dat de provincie daar een voorlichtingscampagne voor
start om burgers en organisatoren van evenementen met vuurwerk bewust
te maken van de schade die vuurwerk aan kan richten aan milieu en in
de vrije natuur levende dieren. Bent u bereid zo’n campagne te
steunen en mogelijk zelfs te initiëren? Zo nee, waarom niet?
5)
Wij zouden graag zien dat er bij het verlenen van een
ontbrandingstoestemming bij evenementen strengere regels gaan gelden.
Het aantal vergunningen zou beperkt moeten blijven en het
uitgangspunt zou moeten zijn: “Geen vuurwerk tenzij”. Bij dit
“tenzij” kan bijvoorbeeld worden gedacht aan een aantoonbare
meerwaarde als attractie en het voorkomen van schade aan dieren of
milieu. Bent u bereid het provinciale beleid inzake vergunningen voor
vuurwerk aan te scherpen zodat de schade aan het milieu en voor mens
en dier sterk vermindert? Zo nee, waarom niet?
Namens de
fracties van de Partij voor de Dieren en
GroenLinks,
hoogachtend,
Wanda Bodewitz
Jos Kloppenborg
(1) http://www.ad.nl/binnenland/2654622/Vrees_voor_toename_illegaal_vuurwerk.html
Indiendatum:
okt. 2008
Antwoorddatum: 2 dec. 2008
Beantwoording schriftelijke vragen ex
art. 47 van het Reglement van Orde aan het College van Gedeputeerde
Staten gesteld door Wanda Bodewitz (Partij voor de Dieren) en Jos
Kloppenborg (GroenLinks) betreffende het afsteken van vuurwerk (d.d.
17 oktober 2008)
Toelichting
Tijdens
de jaarwisseling en op sommige evenementen worden grote hoeveelheden
vuurwerk afgestoken. Vuurwerk brengt zeer grote problemen met zich
mee voor het milieu. Het levert jaarlijks in Nederland zo’n 3
miljoen kilo afval aan papier, hout en metaal op. Daarnaast
veroorzaakt het vuurwerk veel min of meer onzichtbare problemen.
De
resten van vuurwerk, waaronder fijnstof en zware metalen, komen
terecht in water, lucht en bodem. Volgens het RIVM komt jaarlijks
bijvoorbeeld 11 ton koper afkomstig van vuurwerk in het
oppervlaktewater. Bovendien veroorzaakt vuurwerk veel
geluidsoverlast. De maximale wettelijke norm voor vuurwerk is 153 dB.
Ter vergelijking: de pijngrens van mensen ligt bij ongeveer 120 dB.
Vuurwerk leidt tot een enorme schadepost in de vorm van zaakschade,
branden en ongelukken.
In een recent krantenartikel wordt al als
maatregel genoemd een eventuele belasting op vuurwerk vanwege de
vervuiling die het veroorzaakt .
Hoe mooi vuurwerk voor veel
mensen is, zo verschrikkelijk is het voor veel dieren. Ze worden
angstig en raken in de stress door de harde knallen. Zo is er het
afgelopen jaar van verschillende kanten op gewezen dat het afsteken
van vuurwerk bij de viering van bevrijdingsdag in Park Transwijk in
Utrecht gevolgen kan hebben voor de broedvogels in het gebied.
Wij
zijn van mening dat er meer aandacht moet komen voor de negatieve
gevolgen van het afsteken van vuurwerk en roepen de provincie op hier
iets aan te doen.
Vragen
1. Door het
afsteken van vuurwerk wordt eventuele aanwezige fauna in het gebied
verstoord en raken
dieren gestresst. In artikel 2 van de Flora en
faunawet (hierna: Ffw) staat dat wanneer het vermoeden bestaat dat
door handelen nadelige gevolgen voor flora of fauna kunnen worden
veroorzaakt, men “verplicht is dergelijk handelen achterwege te
laten voorzover zulks in redelijkheid kan worden gevergd, dan wel
alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem kunnen worden
gevergd teneinde die gevolgen te voorkomen of, voorzover die gevolgen
niet kunnen worden voorkomen, deze zoveel mogelijk te beperken of
ongedaan te maken.” Dit betekent dat wanneer een vergunning om
vuurwerk af te steken (de zogenaamde ontbrandingstoestemming) wordt
afgegeven, men zeker moet zijn dat er geen dieren worden verstoord.
Die voorwaarde zouden wij graag terugzien in het draaiboek
vuurwerkevenementen. Bent u bereid het draaiboek hierop aan te
passen? Zo nee, waarom niet?
Antwoord: Nee.
Ter bescherming van de fauna is er de Ffw. De bevoegdheid tot
handhaven van de in artikel 2 van de Ffw geformuleerde algemene
zorgplicht en de ontheffingverlening van artikel 10 en 11 van de Ffw,
voor wat betreft het opzettelijk verontrusten van beschermde inheemse
diersoorten en het verstoren van de nesten, ligt bij de Minister van
LNV. Het toetsingskader voor Gedeputeerde Staten voor het afsteken
van vuurwerk ligt vast in het Vuurwerkbesluit. Het draaiboek
vuurwerkevenementen heeft geen wettelijke grondslag en is slechts
bedoeld als werkbeschrijving om onze handhavingspartners en
aanvragers te informeren.
2. Meer specifiek staat in het
draaiboek vuurwerkevenementen van de provincie Utrecht dat bij
de
aanvraag gekeken moet worden naar de “aanwezigheid van dieren
(koeien, paarden etc)”. Wij zien ‘dieren’ breder en willen
graag een aanpassing van deze tekst zodat naar alle dieren, die
worden verstoord door vuurwerk en met name naar mogelijke nesten van
broedende vogels wordt gekeken. Bent u bereid het begrip dieren in
deze publicatie breder te trekken tot alle dieren, die door het
afsteken van vuurwerk kunnen worden verstoord? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord: Nee. Het toetsingskader voor
Gedeputeerde Staten voor het afsteken van vuurwerk ligt vast in het
Vuurwerkbesluit. Het doel van de bepaling in het draaiboek is het
beschermen van dieren, die verblijven in agrarische bedrijven en
waarvan de aanwezigheid dus voorzienbaar is. Zie verder het antwoord
op vraag 1.
3. Op pagina 62 in het draaiboek
vuurwerkevenementen staat dat wanneer tijdens het afsteken van
het
vuurwerk de gevarenzone door publiek wordt betreden, het
afsteekprogramma onverwijld dient te worden onderbroken totdat de
gevarenzone weer vrij is van publiek. Wij zouden graag zien dat in
deze tekst naast het woord publiek ook het woord ‘dieren’ wordt
opgenomen. Bent u bereid dit toe te voegen? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord: Pagina 62 van het draaiboek
vuurwerkevenementen betreft een standaardvoorschrift uit een
voorbeeld toepassingsvergunning. De veiligheid van de toeschouwers is
de grondslag voor dit voorschrift. In IPO-verband is een nieuw
voorschrift opgesteld met de strekking zoals wordt voorgesteld door
de Statenleden. Dit nieuwe voorschrift wordt toegepast.
4. De
ministers van VROM en LNV stimuleren het geven van voorlichting over
vuurwerk aan de burgers. Hiertoe subsidiëren zij het Landelijk
Informatiecentrum Gezelschapsdieren om houders van honden en katten
voor te lichten om de hinder voor hun dieren zoveel mogelijk te
beperken. Dit vinden wij een goede vorm van voorlichting. Er
ontbreekt volgens ons echter het aspect van de gevolgen van het
afsteken van vuurwerk voor in het wild levende dieren en het milieu.
Graag zien wij dat de provincie daar een voorlichtingscampagne voor
start om burgers en organisatoren van evenementen met vuurwerk bewust
te maken van de schade die vuurwerk aan kan richten aan milieu en in
de vrije natuur levende dieren. Bent u bereid zo’n campagne te
steunen en mogelijk zelfs te initiëren? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord: De Afdeling
Vergunningverlening voert in het kader van medebewind een aantal
taken uit, daaronder begrepen de taken in het kader van het
Vuurwerkbesluit. Het opzetten van een dergelijke informatiecampagne
ligt meer op de weg van de ministeries van VROM en LNV. Gezien de al
bestaande landelijke voorlichtingscampagne lijkt het meer voor de
hand liggend om het verzoek daar neer te leggen.
5. Wij zouden
graag zien dat er bij het verlenen van een ontbrandingstoestemming
bij evenementen strengere regels gaan gelden. Het aantal vergunningen
zou beperkt moeten blijven en het uitgangspunt zou moeten zijn: “Geen
vuurwerk tenzij”. Bij dit “tenzij” kan bijvoorbeeld worden
gedacht aan een aantoonbare meerwaarde als attractie en het voorkomen
van schade aan dieren of milieu. Bent u bereid het provinciale beleid
inzake vergunningen voor vuurwerk aan te scherpen zodat de schade aan
het milieu en voor mens en dier sterk vermindert? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord: Nee. Het toetsingskader voor
Gedeputeerde Staten voor het afsteken van vuurwerk ligt vast in het
Vuurwerkbesluit. Het Vuurwerkbesluit heeft als uitgangspunt
veiligheid. Aspecten zoals luchtkwaliteit en geluidhinder maken geen
onderdeel uit van het toetsingskader van het Vuurwerkbesluit.
Aan
de ontbrandingstoestemming kunnen voorschriften worden verbonden in
het belang van de bescherming van mens en milieu. Een “nee, tenzij
doctrine” past naar ons oordeel niet binnen dat criterium en heeft
onvoldoende juridische basis in het Vuurwerkbesluit. In IPO-verband
zijn standaardvoorschriften ontwikkeld om rechtsongelijkheid tussen
provincies te voorkomen. Wij passen deze voorschriften
toe.
Gedeputeerde Staten van
Utrecht,
Voorzitter,
Secretaris,
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Vragen over afsteken van vuurwerk
Lees verderVragen over natuurbeschermingswet vergunning Asschatterweg Leusden
Lees verder