Bijdrage SV Zomernota 2023


Bijdrage in de commissie Milieu&Mobi­liteit

30 augustus 2023

Voorzitter,

Om te beginnen wil ik het graag even hebben over de ontwikkelingen rondom solar carports, oftewel zonnepanelen boven parkeerplaatsen. Voor de zomer ging het er in deze commissie ook al even over en werd ik door de gedeputeerde gewezen op een nieuwsartikel, wat toen net gepubliceerd was, over een samenwerking die is aangegaan met We Drive Solar, om 10 provinciale carpoolplaatsen te voorzien van zonnepanelen. In samenwerking met lokale energiecoöperaties. Hier werd ik wel enthousiast van, moet ik zeggen.
Maar dat enthousiasme werd onlangs wat getemperd, toen ik in de voorliggende Zomernota las dat de ontwikkelingen op dit vlak achterblijven, mede als gevolg van de netcongestie waar sprake van is in onze provincie. Verwacht wordt dat er dit jaar daarom minder subsidie zal worden verstrekt voor de solar carports. Mijn vraag hierbij is wat dit volgens de gedeputeerde gaat betekenen voor de business case en uiteindelijke realisatie van deze projecten. Zonder subsidie, maar ook als gevolg van uitstel van realisatie door de netcongestie, die niet van vandaag op morgen opgelost zal zijn, kan ik mij voorstellen dat het duurder wordt voor zowel provincie als andere betrokken partijen, om deze projecten te ontwikkelen. Ook voor de energiecoöperaties en deelnemers daarvan, kan het minder aantrekkelijk worden te participeren in zon boven parkeerplaatsen. Temeer omdat er afgesproken schijnt te zijn dat de kosten voor het opladen van een elektrische auto op deze parkeerplaatsen altijd lager zullen zijn dan vergelijkbare kosten voor benzineauto’s. Nu is dat vandaag de dag niet heel moeilijk, gezien de hoge brandstofprijzen, maar toch ben ik benieuwd naar de kijk van de gedeputeerde op deze belofte. Is deze wel na te komen en zo ja, hoe wordt dit gegarandeerd?


Op pagina 64/65 van de Zomernota las ik vervolgens dat er een flinke stijging van de energielasten voor de kantoorpanden van de provincie wordt verwacht. Op basis van huidige prijzen en bij gelijk verbruik stijgen de lasten met meer dan een factor 3, van 1,1 naar 3,9 miljoen. Voorzitter, een duidelijker reden om volop in te zetten op energiebesparing is er denk ik niet.


Tot slot, in diverse paragrafen las ik dat projecten vertraging oplopen als gevolg van personeelstekort en minder succes met tijdelijke inhuur van ambtelijke capaciteit. Dit probleem zal niet van vandaag of morgen opgelost worden. Mijn afsluitende vraag is daarom richting het kersverse College wat dit betekent voor de ambities in deze nieuwe bestuursperiode? Bijvoorbeeld als het gaat om het onderhoud aan wegen of de ontwikkeling van doorfietsroutes.

Dank u wel.