Bijdrage SB Motie 61, Op zoek naar de juiste snelheid voor de N199
Bijdrage in de commissie Milieu&Mobiliteit
Voorzitter,
Dat het snelheidsregime op de N199 tussen Amersfoort en Bunschoten leeft, blijkt wel uit de vele ingekomen reacties, nu en in het verleden. Omwonenden, de gemeenteraad van Amersfoort en andere belanghebbenden zijn daarbij vrij eenduidig in hun wens om de maximumsnelheid op de N199 omlaag te brengen. Hiervoor worden diverse redenen benoemd op het gebied van leefbaarheid en veiligheid, welke de PvdD kan onderschrijven. In de Statenbrief wordt door GS uiteengezet welke overwegingen, op basis van het afwegingskader uit het Netwerkperspectief Provinciale Wegen, zij heeft gemaakt en op basis van welke argumenten besloten is de maximumsnelheid op 80 km/u te houden.
Echter, in de motie 61 ‘Op zoek naar de juiste snelheid voor de N199’ werd GS opgeroepen in gesprek te gaan met stakeholders, de maximum snelheid te heroverwegen en het resultaat hiervan voor te leggen aan PS ter besluitvorming. Er heeft inderdaad overleg plaats gevonden, maar er is ook kritiek. Zo lezen wij in de brief van de gemeente Amersfoort, dat er in de heroverweging van de maximumsnelheid “geen goede vergelijking gemaakt is op facetten als doorstroming, bereikbaarheid, inrichtingseisen en kosten op basis van een ontwerp van 60 km/u”. Volgens het burgerinitiatief Bunschoterstraat Leefbaar zijn zij niet in staat gesteld haar visie toe te voegen aan het definitieve rapport. Graag hoor ik van de gedeputeerde een reactie op deze punten.
Hier bovenop komt het feit dat de motie opriep om de resultaten van de heroverweging ter besluitvorming aan PS voor te leggen. Dat is niet gebeurd en de argumentatie hiervoor is mager. Ook al is een motie een verzoek, vanuit democratisch oogpunt zou het sterk zijn om alsnog PS de resultaten ter besluitvorming voor te leggen. Is GS hiertoe bereid? Daarnaast wordt omwonenden en andere belanghebbenden weinig houvast in het vooruitzicht gesteld. Er vinden verkenningen en onderzoeken plaats en er wordt gewezen naar de trajectaanpak, waarbij groot onderhoud aan de N199 gepland staat voor 2026. Maar in de Statenbrief wordt ook gesteld dat behalve een snelheidsverlaging, andere maatregelen effectiever zijn als het gaat om het verbeteren van de leefbaarheid zoals het nemen van geluidswerende maatregelen. Dit klinkt al een stuk concreter. Dus wat kan de gedeputeerde nu, concreet, voor toezeggingen aan omwonenden doen, om hen tegemoet te komen in hun zorgen?
Dank u wel
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage SV Verordening Europese landbouwsubsidies
Lees verderBijdrage Programmabegroting 2020-2024
Lees verder