Bijdrage Statenvoorstel voorkeursvariant N201
Het aanpakken van de knelpunten op de N201, met in de toekomst
wellicht een verbreding, druist in tegen de noodzaak om het klimaat
te beschermen, de luchtkwaliteit te verbeteren en de natuur te
versterken. Ook het aanpakken van knelpunten zal nieuw verkeer
aantrekken. Omwonenden maken zich veel zorgen over de huidige
ontwikkelingen, en de Partij voor de Dieren ook.
Voorzitter. Van
alle varianten (denkrichtingen) is variant 4 de enige variant waar
de Partij voor de Dieren zich in kan vinden: het handhaven van het
huidige aantal rijbanen en het verlagen van de maximumsnelheid naar
60 kilometer per uur is namelijk de enige variant waarbij de natuur,
de biodiversiteit, het klimaat en de volksgezondheid erop
vooruitgaan. Wij steunen voorts maatregelen om vrachtwagens te weren
van deze weg. De 180 miljoen euro die met deze variant bespaard
wordt, ten opzichte van variant 3, kunnen we extra investeren in
duurzame bereikbaarheid van en vanuit deze regio. Wij zullen hiervoor
een motie indienen.
Voorzitter. De
groei van Schiphol wordt - naast andere toenemende economische
activiteiten - expliciet als oorzaak genoemd van de toename van
verkeer op de N201 in de komende jaren. Het aanpakken van deze weg,
of het nou om een verbreding gaat of het aanpakken van knelpunten,
heeft dus onder andere de functie om die groei verder te faciliteren.
Het is essentieel voor iedereen dat we ons leven vormen binnen de
draagkracht van de aarde. Met het oog op klimaatverandering, massale
insectensterfte en natuurvernietiging, bewijst ‘economische groei’
als veroorzaker daarvan juist het probleem te zijn van de grote
uitdagingen waar wij voor staan. Daarom dient de Partij voor de
Dieren een motie in die GS oproept om zich, in navolging van de
gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht, uit te spreken tegen de groei
van Schiphol. Laten we ons aansluiten bij het toenemende
maatschappelijke en politieke verzet tegen die groei.
Voorzitter, als
laatste: In de schriftelijke reactie van de gedeputeerde op onze
vragen tijdens de commissie, ten aanzien van het fiets-vraagstuk, gaf
hij aan dat de gemeente De Ronde Venen plannen heeft om op de
spoordijk een fietspad aan te leggen. Kan hij dit bevestigen, zeker
nu daags na de commissie het college van De Ronde Venen die plannen
juist heeft ingetrokken? Kan de gedeputeerde toezeggen dat als dit
plan toch nog op tafel ligt - of weer op tafel komt - dat hij zich
daartegen verzet bij het college van De Ronde Venen, nu wij veel geld
hebben gestoken in het beschermen van de weidevogels in dit gebied?
Voorzitter, ik
dank u wel.
Hiltje Keller
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Commissiebijdrage NRU: Noordelijke Randweg Utrecht
Lees verderBijdrage Rapport Randstedelijke Rekenkamer: Energie in transitie
Lees verder