Bijdrage SV Jaarstukken 2022
Bijdrage in de commissie Milieu&mobiliteit
Voorzitter, Programma 4 Energietransitie Allereerst is het goed om te zien dat de provincie inzet op energiebesparing. Immer, de meest duurzame energie is de energie die je niet gebruikt. Ik las onder de eerste prestatie-indicator op pagina 116, dat het aantal wijkgerichte aanpakken voor isolatie en de warmtetransitie achter is gebleven bij de ambitie, voornamelijk wegens capaciteitsgebrek bij gemeenten. Is dit een kwestie van personeelstekort, is mijn vraag hierbij aan de gedeputeerde. En kan ons wellicht schriftelijk een overzicht van de lopende wijkaanpakken toegezonden worden? Programma 5 Bereikbaarheid I – Algemeen De afgelopen tijd verschenen een aantal nieuwsberichten dat het aantal slachtoffers in het verkeer toeneemt. Vooral fietsers en ouderen zijn relatief vaker betrokken met een ongeluk met letsel of de dood tot gevolg. Dit lezen we ook terug in het onderzoek ‘De Utrechtse Staat van de Verkeersveiligheid 2023’, uitgevoerd door het SWOV en terug te vinden onder agendapunt 12. Het hierbij behorende beleidsdoel is Beleidsdoel 5.4 ‘Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag’. De vele groene bolletjes in het overzicht op pagina 134 van de Jaarrekening geven de indruk dat de ontwikkelingen op dit beleidsterrein de goede kant op gaan. Maar zoomen we in op de subdoelen en leggen we het rapport ‘De Utrechtse Staat van de Verkeersveiligheid 2023’ ernaast, dan vallen een aantal zaken op. Programma 6 Bereikbaarheid II – Openbaar vervoer Het openbaar vervoer blijft een zorgenkindje, zo zien we ook terug in de Jaarstukken. De opbrengsten door reizigersinkomsten bleven in 2022 als gevolg van corona nog achter. Gelukkig sprong de overheid tijdelijk bij in de vorm van de Beschikbaarheidsvergoeding OV, maar die regeling werd in 2023 niet voortgezet. Hoewel de reizigers langzaamaan weer terug het OV in komen, blijven de aantallen nog wel flink achter, vergeleken met voor corona. En dus de inkomsten voor vervoerders ook. Tel daarbij op dat het verloop, verzuim en personeelstekort bij vervoerders ervoor zorgen dat de dienstregeling afgeschaald blijft en er regelmatig ritten uitvallen, maakt dit dat het OV nog niet erg aantrekkelijk is als alternatief voor bijvoorbeeld de auto. Hierdoor kan, zoals wél beweerd wordt in de Jaarrekening op pagina 179, het vervoeraanbod niet op peil blijven, ondanks de verlenging van de concessies en de hiervoor beschikbaar gestelde extra middelen. De afschaling mag dan tijdelijk genoemd worden, maar hoe langer dit duurt, hoe meer het de ambities rondom OV in de weg gaat zitten. Tot slot voorzitter, een kort afsluitend pleidooi in het kader van leesbaarheid, dat ik in de vorige Statenperiode ook al eens heb gedaan: ik zou voortaan graag bij dit soort financiële stukken een verklarende begrippenlijst toegevoegd zien worden met de belangrijkste (economische) termen. Niet iedereen is even goed bekend met economische vaktaal. Een dergelijk geheugensteuntje kan de leesbaarheid van dit soort documenten nog een stapje in de goede richting helpen. Dank u wel. |
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Bijdrage vierde duidingsdebat
Lees verderBijdrage SV Meerpartijenovereenkomst Zero Emissie-bussen nieuwe OV-concessies
Lees verder