Schrif­te­lijke vragen over illegale slach­terij in Oudewater


Artikel 47 vragen

Indiendatum: 4 okt. 2023

Geachte leden van Gedeputeerde Staten,

Op zaterdag 30 september is een veehouder uit Oudewater aangehouden vanwege een illegale slachterij. Dat berichtten o.a. het AD en RTV Utrecht. Daarnaast hebben we begrepen dat de gegevensuitwisseling tussen de NVWA en RUD in deze situatie belemmerd wordt door het strafrechtelijke karakter. Tenslotte speelt er nog steeds een structurele onderbezetting bij de NVWA.
Naar aanleiding van bovenstaande heeft onze fractie de volgende vragen:

  1. Is het College van GS op de hoogte van de illegale slachterij in Oudewater en de belemmering in gegevensuitwisseling?
  2. Onze fractie is zich ervan bewust dat de gemeente in deze situatie het bevoegd gezag is op handhaving. Maar stel dat de aangehouden veehouder nog een illegale slachterij opereert in een andere gemeente, dan is er geen sprake van een incident maar een structurele illegale handeling. Op dit moment is dat echter niet te achterhalen door de belemmering in gegevensuitwisseling tussen de NVWA en RUD. Is GS van mening dat het noodzakelijk om inzichtelijk te krijgen of dit een incident was of dat er een structureel probleem bestaat? Zo ja, welke rol zou de provincie hier kunnen spelen in samenwerking met bevoegd gezag, RUD en NVWA? Zo niet, waarom niet?

Hoogachtend,

Olivia Butterman
Partij voor de Dieren

Indiendatum: 4 okt. 2023
Antwoorddatum: 31 okt. 2023

1. Is het College van GS op de hoogte van de illegale slachterij in Oudewater en de belemmering in gegevensuitwisseling?

Antwoord:

Toezicht en handhaving op (illegale) slachterijen valt onder de bevoegdheid van diverse instanties. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) ziet in dit kader toe op de veiligheid van voedsel en consumentenproducten en dierenwelzijn. De gemeente is bevoegd gezag voor de (Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo), waarbij hier met name de milieuregelgeving en de ruimtelijke ordening relevant zijn. Een illegale slachterij van deze omvang valt niet onder de bevoegdheid van de provincie. Bescherming van de privacy is onder andere geregeld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Overheden, bedrijfsleven en verenigingen moeten voldoen aan de AVG. Naast de AVG hebben politie en justitie te maken met de Wet politiegegevens (Wpg). De Wpg regelt de verwerking van persoonsgegevens voor de uitoefening van de opsporingstaak door onder meer de Nationale Politie en bijzondere opsporingsdiensten zoals de NVWA.
In de Wpg zijn meer beperkingen en uitzonderingen opgenomen dan in de AVG. Dit betekent dat informatie, bijvoorbeeld over deze illegale slachterij, alleen uitgewisseld mag worden als hiervoor een wettelijke grondslag bestaat. Aangezien de provincie in deze zaak geen bevoegd gezag is kan zij hierover geen (persoons)gegevens ontvangen.

Wij hebben uitsluitend via de pers kennis genomen van de bedoelde illegale slachterij in Oudewater. De provincie heeft bepaalde uitvoeringstaken ondergebracht bij de Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUDUtrecht). Hier zijn onder andere bijzondere opsporingsambtenaren in dienst die namens de provincie taken uitvoeren. Omdat de provincie geen bevoegd gezag is voor de genoemde illegale slachterij kan ook de RUDUtrecht namens de provincie geen persoonsgegevens over deze casus ontvangen.

2. Onze fractie is zich ervan bewust dat de gemeente in deze situatie het bevoegd gezag is op handhaving. Maar stel dat de aangehouden veehouder nog een illegale slachterij opereert in een andere gemeente, dan is er geen sprake van een incident maar een structurele illegale handeling. Op dit moment is dat echter niet te achterhalen door de belemmering in gegevensuitwisseling tussen de NVWA en RUD. Is GS van mening dat het noodzakelijk om inzichtelijk te krijgen of dit een incident was of dat er een structureel probleem bestaat? Zo ja, welke rol zou de provincie hier kunnen spelen in samenwerking met bevoegd gezag, RUD en NVWA? Zo niet, waarom niet?

Antwoord:

De provincie heeft, naast haar taken als bevoegd gezag, ook een wettelijke coördinatietaak. Dit betreft, eenvoudig weergegeven, de coördinatie van de samenwerking bij de uitvoering van Wabo-taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Dit betreft vooral beleidsmatige coördinatie en geen operationele coördinatie in individuele gevallen. Ook betreft dit geen coördinatie van de regelgeving rond dierenwelzijn. Uit informatie van de gemeente blijkt dat dit een incidentele zaak betreft en dat het uitsluitend vanuit NVWA en politie is opgepakt. Dat betekent dat de provincie hierin geen rol kan spelen.

Hoogachtend,

Gedeputeerde Staten van Utrecht,