Schriftelijke vragen Vroegtijdige kap doorfietsroute Utrecht-Amersfoort
Indiendatum: 27 aug. 2024
Geachte leden van Gedeputeerde Staten,
Ter toelichting
We constateren dat op 22 augustus al enorme schade is aangericht in het bos langs het spoor tussen Utrecht en Amersfoort. Gebied dat een belangrijke ecologische verbindingszone is tussen Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en de Soesterduinen. Het gebied is NNN en daarom zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat in dergelijk gebied elke werkzaamheid zeer zorgvuldig moet worden uitgevoerd om de impact op dit waardevolle en kwetsbare gebied te minimaliseren.
Op 22 augustus is geconstateerd dat er een werkstrookbreedte is gemaakt, over de hele lengte van traject, met bomenkap en boomschade tot 10 meter breed. Om dat te voorkomen is zelfs een motie aangenomen in de Amersfoortse gemeenteraad in april 2023.
Vragen
1. In de onderliggende stukken van het uitvoeringsplan worden een aantal punten benoemd. Graag lezen wij een antwoord op deze twee punten:
a. Is er een boomdeskundig toezichthouder aangesteld en aanwezig (geweest)?
Antwoord:
Vooraf is een boom effect analyse en een boombeschermingsplan opgesteld, door een boomdeskundig adviesbureau. De kap van de bomen heeft plaats gevonden volgens de voorgeschreven adviezen en er wordt gewerkt conform het protocol “werken rond bomen”.
b. Waarom wordt er afgeweken van het advies om tot en met augustus niet te starten met kap in verband met broedactiviteiten van vogels?
Antwoord:
Het broedseizoen, wat voor de meeste vogelsoorten tot half juli loopt, kan per jaar iets variëren. Belangrijk is dus om een waarneming te doen. Voor de start van de kap is het werkgebied vrijgegeven door een ecoloog. Tevens hebben voor de kap beschermende maatregelen plaatsgevonden die de negatieve effecten van de ingrepen beperken. Zo zijn er reptielenschermen geplaatst voor beschermde soorten, zoals de hazelworm, en worden deze wekelijks afgevangen (indien aangetroffen) en elders uitgezet. Dit alles is conform de vergunning.
2. Voor de uitvoering van de werkzaamheden rond de doorfietsroute is ook een Bomen Effect Analyse gemaakt, daarin wordt benoemd dat er betonmachines gekozen moeten worden die een werkbreedte hebben gelijk aan het fietspadbreedte en de werkruimte naast het beoogde 3,5m brede fietspad minimaal gehouden moet worden. Bijvoorbeeld kleinere graafmachines of de optie van asfalt in plaats van beton. In hoeverre zijn alle opties zorgvuldig onderzocht?
Antwoord: Met de uitvoerende partij, KWS infra, is uitvoerig overleg geweest om tot een optimale uitvoering te komen. KWS heeft een boombeschermingsplan laten stellen door een extern adviesbureau bomen, werkt volgens het protocol “werken rond bomen” en met geschikt materieel conform de eisen van het contract.
De optie asfalt heeft meer impact dan beton, omdat er sprake is van een grotere laagdikte (i.v.m. fundering). Daarnaast is er sprake van mindere kwaliteit en extra kosten tijdens de levensduur / het gebruik door o.a. wortelopdruk (beheer en onderhoud, vervanging). Hier is in de ontwerpfase reeds een zorgvuldige keuze gemaakt voor beton, rekening houdend met het aspect natuur.
In de ontwerpfase is de wenselijke breedte van doorfietsroutes versmald van 4,50 naar 4,00 meter tijdens het maken van het schetsontwerp, in het voorlopig ontwerp is nogmaals versmald van 4,00 meter naar 3,50 meter, om bomen te sparen. Vervolgens is het tracé buiten uitgezet om te optimaliseren en zoveel mogelijk bomen te behouden. Tevens is het tracé gekozen zodat grote waardevolle bomen zoveel mogelijk gespaard bleven. Dit is allemaal in goed overleg gegaan met de eigenaar van de grond, het Dierenpark Amersfoort. Tijdens de uitvoering/ het kappen van de bomen, zijn 2 bomen behouden, die gegund waren om te kappen.
3. Uit de natuurtoets
voor één van de vakken geldt dat er 2452m2 aan droog bos (met productie) verloren zal gaan. Echter in diezelfde natuurtoets wordt uitgegaan van 5,5 meter brede werkstrookbreedte. Zou het verlies van droog bos dan niet meer zijn dan 2452m2 nu dat gezien is dat de werkstrookbreedte groter is dan die 5,5 meter?
Antwoord:
Er is geen sprake van een grotere werkbreedte, gemiddeld is er over de lengte van het tracé 5,5 m aangehouden. De aanname die wordt gedaan dat er 10 meter breed is gekapt, is niet correct. De plek betreft een zeer lokale verbreding van het opbreekprofiel, conform door gemeente en provincie goedgekeurde opbreektekening. Er is dus geen sprake van een groter verlies dan aangegeven.
4. Waarom heeft de provincie er niet voor gekozen om het huidige fietspad te verbreden, aangezien dat de voorkeursoptie was en daarmee de meeste natuur gespaard zou worden. Welk economisch belang is er om dit fietspad te verleggen en daarmee de natuurschade in dit kwetsbare gebied te rechtvaardigen?
Antwoord:
In de vergunningenprocedure is het groot openbaar belang onderbouwd en de zorgvuldige variantenstudie met afweging toegelicht. Samenvattend is het huidige tracé het resultaat van maximale inspanning op natuurbehoud in combinatie met de voorwaarde van medewerking van de grondeigenaar. Tevens wordt alle impact op de natuur gecompenseerd. In de stukken van de vergunningenprocedure is dit uitgebreider toegelicht en als zodanig vergund.
5. In het coalitieakkoord staat het volgende geformuleerd (p.9) “Voor een gezond functionerende natuur en om ervoor te zorgen dat dieren tussen de verschillende natuurgebieden kunnen bewegen, is het belangrijk dat afzonderlijke natuurgebieden met elkaar verbonden worden en blijven. Wij zorgen voor robuuste ecologische verbindingen tussen natuurgebieden.” Hoe draagt de destructie over de gehele lengte van de fietsroute voor een robuuste ecologische verbinding tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Soesterduinen?
Antwoord:
Doel van het project is om een trajectdeel van de Doorfietsroute tussen Amersfoort en Utrecht te realiseren. Hiervoor is de benodigde vergunningenprocedure doorlopen, waarbij verschillende beleidsdoelen (o.a. natuur en fiets) in samenhang beoordeeld zijn en het project vergund is.
6. We constateren een te snelle start en onnodige kap van bomen in een heel kwetsbare verbindingszone, zoals we ook al eerder rondom het Eemklooster
hebben gezien. Dergelijke fouten in de uitvoering dienen consequenties te hebben. Wat is van de te vroege en wellicht kap ten overvloede de consequentie?
Antwoord:
Er is geen sprake van een te vroege en onnodige kap. Zie ook de beantwoording van de voorgaande vragen.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw beantwoording. Wij zien de antwoorden met interesse tegemoet.
Met vriendelijke groet,
de Fractie PvdD Provincie Utrecht,
Anjo Travaille
Jesseka Batteau
Olivia Butterman
Indiendatum:
27 aug. 2024
Antwoorddatum: 25 sep. 2024
Geachte leden van Gedeputeerde Staten,
Ter toelichting
We constateren dat op 22 augustus al enorme schade is aangericht in het bos langs het spoor tussen Utrecht en Amersfoort. Gebied dat een belangrijke ecologische verbindingszone is tussen Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en de Soesterduinen. Het gebied is NNN en daarom zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat in dergelijk gebied elke werkzaamheid zeer zorgvuldig moet worden uitgevoerd om de impact op dit waardevolle en kwetsbare gebied te minimaliseren.
Op 22 augustus is geconstateerd dat er een werkstrookbreedte is gemaakt, over de hele lengte van traject, met bomenkap en boomschade tot 10 meter breed. Om dat te voorkomen is zelfs een motie aangenomen in de Amersfoortse gemeenteraad in april 2023.
Vragen
1. In de onderliggende stukken van het uitvoeringsplan worden een aantal punten benoemd. Graag lezen wij een antwoord op deze twee punten:
a. Is er een boomdeskundig toezichthouder aangesteld en aanwezig (geweest)?
Antwoord:
Vooraf is een boom effect analyse en een boombeschermingsplan opgesteld, door een boomdeskundig adviesbureau. De kap van de bomen heeft plaats gevonden volgens de voorgeschreven adviezen en er wordt gewerkt conform het protocol “werken rond bomen”.
b. Waarom wordt er afgeweken van het advies om tot en met augustus niet te starten met kap in verband met broedactiviteiten van vogels?
Antwoord:
Het broedseizoen, wat voor de meeste vogelsoorten tot half juli loopt, kan per jaar iets variëren. Belangrijk is dus om een waarneming te doen. Voor de start van de kap is het werkgebied vrijgegeven door een ecoloog. Tevens hebben voor de kap beschermende maatregelen plaatsgevonden die de negatieve effecten van de ingrepen beperken. Zo zijn er reptielenschermen geplaatst voor beschermde soorten, zoals de hazelworm, en worden deze wekelijks afgevangen (indien aangetroffen) en elders uitgezet. Dit alles is conform de vergunning.
2. Voor de uitvoering van de werkzaamheden rond de doorfietsroute is ook een Bomen Effect Analyse gemaakt, daarin wordt benoemd dat er betonmachines gekozen moeten worden die een werkbreedte hebben gelijk aan het fietspadbreedte en de werkruimte naast het beoogde 3,5m brede fietspad minimaal gehouden moet worden. Bijvoorbeeld kleinere graafmachines of de optie van asfalt in plaats van beton. In hoeverre zijn alle opties zorgvuldig onderzocht?
Antwoord: Met de uitvoerende partij, KWS infra, is uitvoerig overleg geweest om tot een optimale uitvoering te komen. KWS heeft een boombeschermingsplan laten stellen door een extern adviesbureau bomen, werkt volgens het protocol “werken rond bomen” en met geschikt materieel conform de eisen van het contract.
De optie asfalt heeft meer impact dan beton, omdat er sprake is van een grotere laagdikte (i.v.m. fundering). Daarnaast is er sprake van mindere kwaliteit en extra kosten tijdens de levensduur / het gebruik door o.a. wortelopdruk (beheer en onderhoud, vervanging). Hier is in de ontwerpfase reeds een zorgvuldige keuze gemaakt voor beton, rekening houdend met het aspect natuur.
In de ontwerpfase is de wenselijke breedte van doorfietsroutes versmald van 4,50 naar 4,00 meter tijdens het maken van het schetsontwerp, in het voorlopig ontwerp is nogmaals versmald van 4,00 meter naar 3,50 meter, om bomen te sparen. Vervolgens is het tracé buiten uitgezet om te optimaliseren en zoveel mogelijk bomen te behouden. Tevens is het tracé gekozen zodat grote waardevolle bomen zoveel mogelijk gespaard bleven. Dit is allemaal in goed overleg gegaan met de eigenaar van de grond, het Dierenpark Amersfoort. Tijdens de uitvoering/ het kappen van de bomen, zijn 2 bomen behouden, die gegund waren om te kappen.
3. Uit de natuurtoets voor één van de vakken geldt dat er 2452m2 aan droog bos (met productie) verloren zal gaan. Echter in diezelfde natuurtoets wordt uitgegaan van 5,5 meter brede werkstrookbreedte. Zou het verlies van droog bos dan niet meer zijn dan 2452m2 nu dat gezien is dat de werkstrookbreedte groter is dan die 5,5 meter?
Antwoord:
Er is geen sprake van een grotere werkbreedte, gemiddeld is er over de lengte van het tracé 5,5 m aangehouden. De aanname die wordt gedaan dat er 10 meter breed is gekapt, is niet correct. De plek betreft een zeer lokale verbreding van het opbreekprofiel, conform door gemeente en provincie goedgekeurde opbreektekening. Er is dus geen sprake van een groter verlies dan aangegeven.
4. Waarom heeft de provincie er niet voor gekozen om het huidige fietspad te verbreden, aangezien dat de voorkeursoptie was en daarmee de meeste natuur gespaard zou worden. Welk economisch belang is er om dit fietspad te verleggen en daarmee de natuurschade in dit kwetsbare gebied te rechtvaardigen?
Antwoord:
In de vergunningenprocedure is het groot openbaar belang onderbouwd en de zorgvuldige variantenstudie met afweging toegelicht. Samenvattend is het huidige tracé het resultaat van maximale inspanning op natuurbehoud in combinatie met de voorwaarde van medewerking van de grondeigenaar. Tevens wordt alle impact op de natuur gecompenseerd. In de stukken van de vergunningenprocedure is dit uitgebreider toegelicht en als zodanig vergund.
5. In het coalitieakkoord staat het volgende geformuleerd (p.9) “Voor een gezond functionerende natuur en om ervoor te zorgen dat dieren tussen de verschillende natuurgebieden kunnen bewegen, is het belangrijk dat afzonderlijke natuurgebieden met elkaar verbonden worden en blijven. Wij zorgen voor robuuste ecologische verbindingen tussen natuurgebieden.” Hoe draagt de destructie over de gehele lengte van de fietsroute voor een robuuste ecologische verbinding tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Soesterduinen?
Antwoord:
Doel van het project is om een trajectdeel van de Doorfietsroute tussen Amersfoort en Utrecht te realiseren. Hiervoor is de benodigde vergunningenprocedure doorlopen, waarbij verschillende beleidsdoelen (o.a. natuur en fiets) in samenhang beoordeeld zijn en het project vergund is.
6. We constateren een te snelle start en onnodige kap van bomen in een heel kwetsbare verbindingszone, zoals we ook al eerder rondom het Eemklooster hebben gezien. Dergelijke fouten in de uitvoering dienen consequenties te hebben. Wat is van de te vroege en wellicht kap ten overvloede de consequentie?
Antwoord:
Er is geen sprake van een te vroege en onnodige kap. Zie ook de beantwoording van de voorgaande vragen.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw beantwoording. Wij zien de antwoorden met interesse tegemoet.
Met vriendelijke groet,
de Fractie PvdD Provincie Utrecht,
Anjo Travaille
Jesseka Batteau
Olivia Butterman
Wij staan voor:
Interessant voor jou
Schriftelijke vragen Opheldering omstandigheden incident wolf en hond in Den Treek
Lees verderSchriftelijke vragen Schadevergoedingen na wolvenaanvallen
Lees verder