Schrif­te­lijjke vragen Vroeg­tijdige kap door­fiets­route Utrecht-Amers­foort


Indiendatum: 27 aug. 2024

Geachte leden van Gedeputeerde Staten,

Ter toelichting

We constateren dat op 22 augustus al enorme schade is aangericht in het bos langs het spoor tussen Utrecht en Amersfoort. Gebied dat een belangrijke ecologische verbindingszone is tussen Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug en de Soesterduinen. Het gebied is NNN en daarom zou het vanzelfsprekend moeten zijn dat in dergelijk gebied elke werkzaamheid zeer zorgvuldig moet worden uitgevoerd om de impact op dit waardevolle en kwetsbare gebied te minimaliseren.

Op 22 augustus is geconstateerd dat er een werkstrookbreedte is gemaakt, over de hele lengte van traject, met bomenkap en boomschade tot 10 meter breed. Om dat te voorkomen is zelfs een motie aangenomen in de Amersfoortse gemeenteraad in april 2023.

Vragen

1. In de onderliggende stukken van het uitvoeringsplan worden een aantal punten benoemd. Graag lezen wij een antwoord op deze twee punten:

a. Is er een boomdeskundig toezichthouder aangesteld en aanwezig (geweest)?

b. Waarom wordt er afgeweken van het advies om tot en met augustus niet te starten met kap in verband met broedactiviteiten van vogels?

2. Voor de uitvoering van de werkzaamheden rond de doorfietsroute is ook een Bomen Effect Analyse gemaakt, daarin wordt benoemd dat er betonmachines gekozen moeten worden die een werkbreedte hebben gelijk aan het fietspadbreedte en de werkruimte naast het beoogde 3,5m brede fietspad minimaal gehouden moet worden. Bijvoorbeeld kleinere graafmachines of de optie van asfalt in plaats van beton. In hoeverre zijn alle opties zorgvuldig onderzocht?

3. Uit de natuurtoets voor één van de vakken geldt dat er 2452m2 aan droog bos (met productie) verloren zal gaan. Echter in diezelfde natuurtoets wordt uitgegaan van 5,5 meter brede werkstrookbreedte. Zou het verlies van droog bos dan niet meer zijn dan 2452m2 nu dat gezien is dat de werkstrookbreedte groter is dan die 5,5 meter?

4. Waarom heeft de provincie er niet voor gekozen om het huidige fietspad te verbreden, aangezien dat de voorkeursoptie was en daarmee de meeste natuur gespaard zou worden. Welk economisch belang is er om dit fietspad te verleggen en daarmee de natuurschade in dit kwetsbare gebied te rechtvaardigen?

5. In het coalitieakkoord staat het volgende geformuleerd (p.9) “Voor een gezond functionerende natuur en om ervoor te zorgen dat dieren tussen de verschillende natuurgebieden kunnen bewegen, is het belangrijk dat afzonderlijke natuurgebieden met elkaar verbonden worden en blijven. Wij zorgen voor robuuste ecologische verbindingen tussen natuurgebieden.” Hoe draagt de destructie over de gehele lengte van de fietsroute voor een robuuste ecologische verbinding tussen de Utrechtse Heuvelrug en de Soesterduinen?

6. We constateren een te snelle start en onnodige kap van bomen in een heel kwetsbare verbindingszone, zoals we ook al eerder rondom het Eemklooster hebben gezien. Dergelijke fouten in de uitvoering dienen consequenties te hebben. Wat is van de te vroege en wellicht kap ten overvloede de consequentie?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw beantwoording. Wij zien de antwoorden met interesse tegemoet.

Met vriendelijke groet,

de Fractie PvdD Provincie Utrecht,

Anjo Travaille

Jesseka Batteau

Olivia Butterman

Interessant voor jou

Schriftelijke vragen Opheldering omstandigheden incident wolf en hond in Den Treek

Lees verder

Help mee aan een betere wereld

    Word lid Doneer